WYMIANA TACHOGRAFOW – NOWY OBOWIĄZEK

Nowy Obowiązek Wymiany Tachografów

Odnowienie tachografów jest obowiązkowe dla pojazdów wykorzystywanych w międzynarodowym transporcie drogowym na terenie Unii Europejskiej.

Ten obowiązek nie dotyczy jednak przewozów krajowych oraz międzynarodowych, które nie przekraczają granic innych państw członkowskich (np. Polska-Ukraina). W takich przypadkach możliwe jest nadal używanie starszych modeli tachografów.

Wymagania dla Inteligentnych Tachografów Drugiej Generacji (G2V2)

Każdy pojazd zarejestrowany po raz pierwszy po 21 sierpnia 2023 r., który ma dopuszczalną masę całkowitą powyżej 3,5 tony lub jest przystosowany do przewozu więcej niż dziewięciu osób (łącznie z kierowcą), musi być wyposażony w inteligentny tachograf drugiej generacji (G2V2).

Ponadto, pojazdy wykorzystywane w transporcie międzynarodowym, które były wyposażone w tachografy analogowe lub cyfrowe pierwszej generacji, zarejestrowane przed 21 sierpnia 2023 r., również muszą zostać zmodernizowane i wyposażone w G2V2.

Terminy

Harmonogram Wymiany Tachografów w Transporcie Międzynarodowym na Terytorium UE

Pierwszy Etap (do 31 grudnia 2024 r.)

Do końca 2024 roku wszystkie tachografy cyfrowe i analogowe zamontowane  w pojazdach zarejestrowanych przed 15 czerwca 2019 roku muszą zostać  wymienione na tachografy drugiej generacji G2V2 w pojazdach  wykorzystywanych do przewozów międzynarodowych po terytorium Unii Europejskiej.

Drugi Etap (do 19 sierpnia 2025 r.)

Do 19 sierpnia 2025 roku tachografy inteligentne pierwszej generacji zamontowane w pojazdach zarejestrowanych w okresie od 15 czerwca 2019 do 21 sierpnia 2023 muszą zostać wymienione na tachografy drugiej generacji G2V2 w pojazdach wykorzystywanych do przewozów międzynarodowych po terytorium Unii Europejskiej.

Trzeci Etap (do 1 czerwca 2026 r.)

Do 1 czerwca 2026 roku, wszystkie pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) od 2,5 tony, wykorzystywane do przewozów międzynarodowych na terenie UE, muszą być wyposażone w tachografy inteligentne drugiej generacji (G2V2).

Kary

Jeśli tachograf nie zostanie wymieniony w odpowiednim terminie, pojazd nie będzie mógł legalnie wykonywać transportu międzynarodowego na terenie Unii Europejskiej.

Ryzyko Kar

Od 1 stycznia 2025 roku, jazda pojazdem wyposażonym w stary tachograf niesie ze sobą wysokie ryzyko kar finansowych. W Polsce sankcje wynoszą:

  • 10 000 zł dla przedsiębiorcy,
  • 2 000 zł dla osoby zarządzającej transportem.

Za granicą, kary mogą być jeszcze bardziej surowe. Koszt wymiany tachografu na nowy to około 5 000 zł, co sprawia, że jest to bardziej opłacalne niż płacenie mandatów.

Nowe Technologie Inspekcyjne

Warto zauważyć, że w 2024 roku wszystkie służby inspekcyjne zostaną wyposażone w urządzenia umożliwiające zdalny odczyt tachografów za pomocą technologii DSRC (Dedicated Short-Range Communications). Od początku 2025 roku, wszystkie nowe tachografy używane w przewozach międzynarodowych będą przesyłać dane zdalnie, co znacznie ułatwi weryfikację pojazdów, które nie spełniają wymogów dotyczących tachografów.

Korzyści wymiany w Eurotacho

1. Autoryzowany partner VDO i Stoneridge,
2. Dwudziestoletnie doświadczenie na rynku poparte szkoleniami i certyfikatami.
3. Narzędzia diagnostyczne VDO Workshop Tab 2 i Stoneridge Optimo.
4. Stany magazynowe pozwalające na natychmiastowe wykonanie wszelkich napraw.
5. Zaprogramowanie tachografów do pełnej funkcjonalności z pojazdem.
6. Dogodne terminy.
7. Konkurencyjne ceny.